Valberedningen söker nya personer till styrelsen 2021/2022!
Vill du vara med och utveckla och förbättra vår bostadsrättsförening? Då är du den vi söker!
Vi söker nu nya personer till styrelsen, som vill delta i styrelsearbetet under verksamhetsåret 2021/2022 med start vid årsstämman i vår. Vi behöver personer med olika bakgrund, kunskaper och erfarenheter. Det viktigaste är att du har ett intresse och en vilja att delta i styrelsearbetet!
Vi vill att styrelsens sammansättning speglar de boende i föreningen. Därför ser vi lite extra positivt på att du som är småbarnsförälder eller kvinna hör av dig eftersom dessa grupper är underrepresenterade just nu i styrelsen.
Men detta är inga krav! Det viktigaste är en vilja att engagera dig! Så är du intresserad kontakta mig så snart som möjligt så berättar jag mer.
Vid intresse hör av dig till mig på mail [email protected] eller telefon 0760 – 15 05 10.
Föreningen har en gästlägenhet som är tillgänglig för alla medlemmar. Gästlägenheten ligger i Salabacksgatan 11A:s källare. Den kostar 300 kr per natt och har 6 sovplatser.
För mer information och bokning: Gästlägenhet
Nedan finner du beskrivningar på hur du avhjälper vanliga fel.
Alla lägenheter har ett eget elskåp med säkringar. Elskåpet är ofta monterat i hallen.
Klicka på bilden för att förstora
Det absolut vanligaste elfelet i en lägenhet är att en automatsäkring löst ut. En del av elmatningen i lägenheten försvinner då. Detta ser man också genom att spaken på en säkring i elskåpet åkt ner, från sitt vanliga upp-läge.
Återställ detta själv genom att dra automat-säkringens spak längst ned och sedan helt tillbaka upp till sitt vanliga läge.
Det näst vanligaste elfelet är att jordfelsbrytaren i elskåpet löst ut. Jordfelsbrytaren ser ut som en lite större automatsäkring. Jordfelsbrytaren sitter ofta till vänster om raden av automatsäkringar i närheten av huvudbrytaren. Om jordfelsbrytaren löst ut försvinner HELA elmatningen i lägenheten. Återställ detta själv genom att dra jordfels-brytarens spak längst ned och sedan helt tillbaka upp till sitt vanliga läge.
Du som medlem betalar alltid själv för låsöppning när du exempelvis låst dig ute.
Kom ihåg att du måste kunna legitimera dig!
Termostaten reglerar elementets temperatur automatiskt. Normalt är elementen varma eller ljumna upptill och svalare nedtill.
Ibland kan termostaten haka upp sig och elementet blir aldrig varmt. Kontakta då vicevärden.
Vattenskador är bland de dyraste försäkringsskador som finns. Det tar dessutom flera månader att lufta ur en vattenskadad lägenhet, vilket skapar stor olägenhet för den boende. Felanmäl alltid problem med vatten och avlopp!
Lämpligt är att medlemmar använder så kallade fuktvarnare. En fuktvarnare fungerar som en brandvarnare men för fukt. Utrymmet under diskbänken, samt botten i WC-kassetten, är orosmoment som bör övervakas med en fuktvarnare. Sök efter exempelvis DroppStopp 600 på Internet för exempel på fuktvarnare. De finns att köpa i Länsförsäkringars butik på Drottninggatan.
Du hittar mycket information i informationsfolder för medlemmar.
——-
GYMMET ÄR TILLFÄLLIGT STÄNGT PGA AV COVID-19
Styrelsen har beslutat att tillfälligt stänga gymmet på grund av corona-viruset och dess smittorisk. Inget slutdatum har satts utan detta gäller tillsvidare. Vi följer utvecklingen i samhället och kommer att öppna upp gymmet för träning så snart som möjligt. Er gymtagg är tillfälligt avaktiverad och kommer att återtas i bruk när vi öppnat gymmet igen.
——-
Föreningen har ett eget gym som är beläget i källaren på Salabacksgatan 9. Där får boende i föreningen träna obegränsat vardagar mellan kl: 07.00 – 22.00 och helger mellan kl: 08.00 – 22.00. OBS! Löpband får endast användas till kl: 20.00 p.g.a. ljudnivån.
Tillgång till gymmet fås efter att du fyllt i en ansökan om tillträde och därefter kvitterat ut en elektronisk tagg.
Ansökningsblankett finns att ladda ner här eller att hämta vid brevlådan utanför vicevärdsexpeditionen på Salabacksgatan 5C.
Ordningsreglerna som gäller för gymmet finns att ladda ner här.
P-plats med elplint (160 st finns) 150 kr/mån.
P-plats utan elplint (10 st finns) 110 kr/mån.
Termogarage (24 st finns) 275 kr/mån.
Varmgarage (20 st finns) 520 kr/mån.
MC-garage (5 platser finns) 125 kr/mån.
Kö till parkeringsplats med elplint är kort (några månader) eller ingen kötid alls. Till garageplats är det ett antal års kö.
Notera att du som står i kön och får ett erbjudande om parkering, och då tackar nej alternativt inte svarar på förfrågan, så tas du bort ur kön men är givetvis välkommen att söka igen om behov uppstår.
Du bör absolut ha en hemförsäkring. Tänk på att du måste ha ett bostadsrättstillägg i hemförsäkringen. Detta tillägg täcker fasta installationer såsom vitvaror i din bostadsrätt.
För att banker ska godkänna ett lån så måste du som medlem visa för banken hur bostadsrätten är pantsatt. Kontakta vår ekonomifunktion Upplands Boservice på tel 018-18 74 00 så hjälper de dig.
Att prata med grannen är ofta den bästa lösningen. Om kommunikationssvårigheter skulle uppstå, skicka in en skrivelse till styrelsen på [email protected] eller lägg en skrivelse i ärendet, märkt Styrelsen, i vicevärdens brevlåda på Salabacksgatan 5C.
Tänk på att inte ta bort bärande väggar. Stäm av med vicevärden om du är osäker.
Man får inte ändra på ventilations- och rörsystem. Specifikt får man inte bygga för eller täppa igen luftventiler i köket.
Släng inga grovsopor i soprummen. Föreningen ställer varje vår och höst upp en container för detta ändamål.
8 september 2020 utgår de analoga sändningarna!
Comhem slutar sända analogt och endast digital-tv fungerar från och med 8 september. För mer information eller om du har funderingar, besök https://www.comhem.se/tv/digitalisering.
Medlemmar har många olika dator- och nätverksmiljöer i lägenheterna. Föreningen kan därför bara avhjälpa fel på Internet som ligger i bredbandsuttaget eller längre ut i fastighetsnätet.
Det enklaste sättet att kontrollera att det är fel på fastighetsnätet är att, när fel uppstår, ansluta datorn DIREKT till bredbandsuttaget och låta datorn själv hämta en s.k. IP-adress från Internetleverantören (vilket görs m.h.a. DHCP). Om det inte fungerar att använda Internet i detta läge är det antagligen fel på fastighetsnätet. Gör då en felanmälan.
Om det fungerar att använda Internet i detta läge, men inte när den övriga nätverksutrustningen är ansluten i lägenheten, är din nätverksutrustningen antagligen felkopplad i lägenheten. Kontrollera att det är WAN-porten på din bredbandsrouter som är kopplad till bredbandsuttaget i lägenheten. Pröva annars att starta om nätverksutrustning såsom router eller trådlös anslutningspunkt – det löser ofta anslutningsproblem.
Om det exempelvis har uppstått ett kabelbrott i bredbandsuttaget, vilket kan vara fallet om någon fysiskt råkat trycka till bredbands-uttaget, står du som medlem för kostnaden.
Varje lägenhet är ansluten med 1000 megabit per sekund i båda riktningarna. Det är dock mycket sällan som så stor kapacitet behövs, annat än under korta perioder (sekunder) med dataströmmar. Föreningens datanätverk är ansluten mot Internet med 10 gigabit (tiotusen megabit) per sekund i båda riktningarna. Alla lägenheter delar på den kapaciteten. Föreningen håller koll på den utnyttjade kapaciteten. Det finns ingen risk för att kapacitetstaket skulle nås inom den närmaste tiden.
För att få tillåtelse att hyra ut i andra hand måste du fylla i en ansökan och lämna in till styrelsen som bedömer din ansökan.
Tillståndet för andrahandsuthyrning är alltid tidsbegränsat och gäller maximalt ett år i taget. Anledning och tidsperiod måste kunna styrkas med intyg eller liknande. Enbart fysiska personer godtas som andrahandsgäster, dvs juridiska personer (företag och organisationer) godtas ej.
Tillståndet för andrahandsuthyrningen kan förlängas efter ny ansökan, om skälet kvarstår. Om förutsättningarna ändras t.ex. ny hyresgäst måste ny ansökan lämnas in.
Notera specifikt att det är inte tillåtet att som medlem bedriva korttidsuthyrning av hela sin lägenhet av modell Airbnb. Detta eftersom det för varje uthyrning till en specifik person krävs en godkänd ansökan för andrahandsuthyrning. Huvudregeln är att man som bostadsrättsinnehavare själv ska nyttja sin lägenhet för eget boende. Det är dock tillåtet att ha inneboende i enskilda rum i lägenheten, så länge som man själv bor kvar.
Ertappas man med att hyra ut sin lägenhet på felaktiga grunder riskerar man en tvångsförsäljning av sin bostadsrätt på exekutiv auktion. Det är alltså mycket viktigt att den medlem som vill hyra ut sin lägenhet ansöker om detta.
Här kan du ladda ner Ansökningsblankett för andrahandsuthyrning.
Se gärna Upplands boservice FAQ: https://www.boservice.se/kontakt/faq-vanliga-fragor/
Informationsfolder för medlemmar
Karta över området (klicka för att se mer)
Årsredovisningar:
2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006
Stämmoprotokoll:
2020: Motioner, Stämmoprotokoll
2021: Februari
2020: Mars, Juni, Oktober, December
2019: April, September, December
2017: December, Augusti
2016: November, Juni
2015: December, September, Juni
2014: November, April
2013: December, Oktober
2012: November, September, Juni, Februari
2011: September, Februari
2010: April (med bilaga för val av markiser)
2009: December, September, Juni
2008: Oktober
2007: December, Maj, Januari
2006: Oktober
Se separat sida.